Alles over het controleren van de bandenspanning

    Veilig de weg op met een zo laag mogelijk verbruik. We willen een korte remweg, prettige wegligging en graag ook zo weinig mogelijk geluid van de banden tijdens het rijden. Deze eisen passen goed bij de huidige banden, die steeds beter worden. Maar het kiezen van de juiste autoband is niet genoeg.

    Het is belangrijk dat de bandenspanning in de gaten gehouden wordt. Maar hoe doe je dit nou zelf en kun je dit door iemand anders laten doen, of kost dat alleen maar onnodig veel geld?

    Waarom is de juiste bandenspanning zo belangrijk?

    ‘Controleren voorkomt repareren’ is onze slogan. En zeker bij de bandenspanning is dit volledig waar. Een te lage bandenspanning zorgt voor overmatige slijtage aan de banden, een slechtere wegligging, een langere remweg en een hoger brandstofverbruik.

    Rijd je echter op banden met een te hoge bandenspanning, dan ben je ook verkeerd bezig. De banden slijten ook dan veel harder en er is nauwelijks contact met het wegdek omdat de band te rond wordt. Het loopvlak wordt dan niet optimaal benut.

    Je hebt ongetwijfeld weleens de prestaties van banden bekeken aan de hand van een bandenlabel. Deze prestaties zijn gemeten bij ingereden banden op de juiste bandenspanning. Is de bandenspanning niet in orde, dan kun je fluiten naar de prestaties.

    Welke bandenspanning moet ik hebben voor mijn auto?

    De bandenspanning is afhankelijk van het type auto, het merk en het model. Het is namelijk afhankelijk van het gewicht en de gewichtsverdeling. Welke bandenspanning jij moet hebben, kun je op één van deze drie plekken terugvinden:

    • In de deur aan de bestuurderskant
    • In de tankklep
    • In het serviceboek dat bij de auto hoort

    Controleert mijn TPMS de bandenspanning niet gewoon voor me?

    Ja, dat doet dit systeem wel, maar er zit een klein probleem in. Het TMPS geeft een signaal naar het dashboard wanneer de spanning in de banden te laag is. Dit gebeurt doorgaans echter pas bij een afname van 20%. Dat betekent dat je concreet dus al een flinke tijd op te zachte banden rondrijdt en dat er al veel slijtage plaats heeft gevonden. Ook heb je onnodig veel brandstof verbruikt.

    Het systeem is een goed systeem, maar het is niet dé manier om je banden op spanning te houden. Een te lage bandenspanning wordt niet altijd op tijd opgemerkt. Een te hoge bandenspanning zorgt per definitie niet voor een melding op het dashboard.

    Hoe controleer je thuis de bandenspanning?

    De bandenspanning kun je op twee manieren controleren. Je kunt een compressor aansluiten op de band, deze op druk brengen en kijken wat de meter toont. Je kunt ook een speciale bandenspanningsmeter kopen en die gebruiken om de spanning te controleren. Hiervoor heb je namelijk geen compressor nodig.

    Wat erg belangrijk is, is dat je geen oud gereedschap gebruikt om de spanning te controleren. Oudere of goedkope spanningsmeters laten vaak een verkeerde bandenspanning zien. Heb je een goede compressor maar een goedkope vulslang met meter? Dan kun je die beter ook niet gebruiken, want de kans is groot dat deze ongeveer 5% standaardafwijking heeft. En dat is een te groot verschil wanneer het gaat om de bandenspanning.

    Kun je dit ook elders doen of laten doen?

    Je kunt naar de plaatselijke garage gaan. De kans is echter groot dat je daar moet betalen voor de meting of dat de monteurs je proberen extra diensten te verkopen. Zit er een tankstation bij jou in de buurt met een vulmogelijkheid voor banden, dan vind je daar vaak ook een spanningsmeter. Je zet de slang op de band en de meter geeft aan wat de bandenspanning is. Het voordeel: je kunt hier direct bijvullen of lucht uit de band laten lopen wanneer de bandenspanning niet goed is.

    Daarom controleer jij je bandenspanning vandaag nog:

    • Optimale wegligging
    • Minder geluid van de banden
    • Minder slijtage aan de banden en de auto
    • Een lager brandstofverbruik
    • Een kortere remweg
    • Een veiligere auto
    • Het kost je een paar minuutjes
    • Het kan gewoon tijdens het tanken!

    Uiteraard hoef je niet elke dag de ventieldopjes van de banden af te draaien. Controleer je de bandenspanning eens per twee weken tot een maand én voordat je een lange reis gaat maken, dan weet je zeker dat het altijd goed gaat met de bandenspanning.