Auto’s worden niet alleen slimmer, maar ook meer duurzaam!

    Elektrische auto’s zijn beter voor het milieu dan voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden, maar ze vertrouwen nog steeds op het net. Dit betekent dat ze afhankelijk zijn van energiebronnen die het voor zijn energie gebruikt. Deze kunnen vies of schoon zijn. De Lightyear One is een prototype van een voertuig dat dat zou verbeteren door het vermogen dat het nodig heeft te verzamelen via zonne energie.

    Startup van Nederlandse bodem.

    Lightyear, een startup uit Nederland geboren als Stella, heeft een lange weg afgelegd sinds het in 2015 een Crunchie Award won met een voertuig dat er nu klaar voor is. Het prototype van het Lightyear One-voertuig dat eerder dit jaar werd onthuld, heeft een slank, bestuurdervriendelijk ontwerp en beschikt ook over een bereik van 450 km op een enkele lading. Dit is een primeur voor een auto op zonne energie en de auto is bedoeld voor de werkelijke consumentenmarkt.

    Productie in 2021?

    Lightyear streeft naar productie tegen 2021, met reserveringen beschikbaar voor 500 extra eenheden voor de eerste release. Je moet echter wel € 119.000 vooraf betalen (ongeveer $ 136.000 USD) om een reservering te maken. Dit zijn natuurlijk flinke prijzen die niet zo gemakkelijk te betalen zijn voor de gemiddelde persoon. Maar goed om te onthouden is dat de eerste stap is gezet. Er zijn nu ook al veel meer betaalbare elektrische auto’s. Wie weet rijden we over 10 jaar wel allemaal standaard op zonne energie? De groene ontwikkelingen en het toepassen van duurzame energiebronnen staan niet stil. Dat is op zichzelf al een mooie gedachte en goede bevestiging.

    Niet aleen een plug-in.

    Lightyear One is niet alleen een plug-in auto met wat zonnecellen op het dak. Nee, in plaats daarvan is het vanaf de grond ontworpen om de prestaties te maximaliseren met een batterij die direct de zon kan oppakken vanuit het dak en de kap die bedekt is met 16 vierkante meter zonnecellen. De zonnecellen zijn ook ingebed in het veiligheidsglas, welke is ontworpen met het welzijn van de passagier in gedachten. De auto kan ook rechtstreeks van gewone stopcontacten en bestaande laadstations stroom afnemen voor een snelle aanvulling, en nogmaals, omdat hij is geoptimaliseerd om lichtgewicht en energiezuinig te zijn, kunt je in één nacht ongeveer 250 km halen vanaf een standaard (Europees) 230V stopcontact.

    Parkeren in de schaduw wordt niet meer van deze tijd.

    Een van de voordelen van het gebruik van de zon voor aanvullende energie, zal het gemak van parkeren zijn. Terwijl andere bestuurders van elektrische auto’s vechten om ruimtes in de buurt van elektrische opladers te krijgen en anderen op zoek zijn naar een plek in de schaduw, zullen Lightyear One-chauffeurs graag parkeren in de zonnige ruimtes. De airconditioner van de auto kan op afstand worden ingeschakeld voordat het tijd is om te gaan rijden, zodat hij comfortabel van binnen is.