Chaos rondom schadevrije jaren

    Chaos rondom schadevrije jaren moet stoppen
    Independer wil dat verzekeraars stoppen met de onduidelijkheid en oneerlijkheid rondom schadevrije jaren. Consumenten snappen vaak niet hoe verzekeraars schadevrije jaren gebruiken. En verzekeraars gaan er niet altijd zorgvuldig mee om. Omdat schadevrije jaren de belangrijkste factor is bij het berekenen van de premie voelen consumenten zich vaak oneerlijk behandeld. Independer is het hiermee eens en wil dat het stelsel van schadevrije jaren op de schop gaat. Het moet duidelijker en beter. Hiervoor heeft Independer vier eisen opgesteld:

    1. Opbouw en afbouw schadevrije jaren moet even snel gaan
    Autobezitters bouwen ieder jaar één schadevrij jaar op. Maar heeft een consument een jaar geen auto dan is hij bij de meeste verzekeraars in één keer al zijn opgebouwde jaren kwijt. En daarmee dus ook al zijn opgebouwde korting. Independer vindt dat het afbouwen net zo snel moet gaan als het opbouwen. Dus na één jaar niet rijden, zou de verzekeraar ook maar één schadevrij jaar mogen aftrekken.

    2. Verplichte registratie schadevrije jaren binnen 48 uur
    Als de consument zijn autoverzekering opzegt, moet de verzekeraar de opgebouwde schadevrije jaren registreren in een centrale database. Maar dit gebeurt vaak niet op tijd. Bij het afsluiten van een nieuwe verzekering bestaat de kans dat de nieuwe verzekeraar in eerste instantie een premie berekent die is gebaseerd op een verkeerd aantal schadevrije jaren. Independer wil dat verzekeraars verplicht zijn om schadevrije jaren binnen 48 uur te registreren.

    3. Na één keer schade, geen tientallen jaren kwijt
    Wie na tientallen jaren schadevrij rijden een keer schade claimt, wordt in de toekomst meteen teruggezet naar tien schadevrije jaren. Dat geldt zowel voor een automobilist die net zijn rijbewijs heeft of 15 jaarschadevrij gereden heeft, als voor een automobilist die 35 schadevrij reed.. Independer vindt dat chauffeurs die heel lang schadevrij rijden, na één keer schade, minder moeten worden gekort dan chauffeurs die minder lang schadevrij reden.

    4. Kortingspercentages moeten bij alle verzekeraars gelijk zijn
    Verzekeraars bepalen nu nog zelf welk kortingspercentage zij geven voor opgebouwde schadevrije jaren. ‘Ruim 85% korting’ klinkt mooi, maar zegt niets over de werkelijke premiehoogte. Verzekeraars stellen zelf hun basispremies vast. Bij een lage basispremie is bijvoorbeeld 60% korting veel voordeliger dan 85% korting op een hoge basispremie. Daarom moeten alle verzekeraars dezelfde kortingspercentages gaan gebruiken. Zo wordt het systeem eenvoudiger en duidelijker voor consumenten.

    Independer wil dat de verzekeraars deze eisen overnemen. Doen zij dit niet dan zal Independer stappen nemen om de regelgeving structureel te verbeteren.