De veelbesproken Grand Prix van Canada

    Tijdens het weekend van 8 & 9 juni vond de GP van Canada plaats op het Circuit Gilles Villeneuve. Mercedes was tijdens de voorgaande Grand Prix meestal oppermachtig en ook in Canada waren ze de favoriet. Voor Red Bull waren de vooruitzichten niet zo goed, Het Circuit Gilles Villeneuve bevat veel lange rechte stukken en omdat de Honda motor nog niet op het niveau is van Ferrari en Mercedes werd er verwacht dat P5 het maximale zou zijn. Echter hoopte ze dat ze net als in Monaco weer mee konden doen voor de overwinning.

    De vrije trainingen

    De eerste vrije training was een prooi voor Mercedes, geheel naar verwachting eindigde ze op P1 en P2 en ze maakte de favorietenrol maar weer eens waar. Toen kwamen de Ferrari’s naar voren, door de lange rechte stukken, de zeer krachtige motor en een aantal updates aan het chassis van Ferrari eindigden beide Ferrari’s op P1 en P2 tijdens de tweede en derde vrije training. Verstappen deed het in zijn Red Bull niet eens onaardig, echter eindigde hij wel elke keer op een ruime afstand van de snelste, ze hadden daarom ook niet veel vertrouwen in de kwalificatie.

    Ferrari pakt de pole-position

    Door de oppermacht van de Mercedessen hoopten veel fans dat een ander team eindelijk eens een pole position zou pakken. Vettel pakte met zijn Ferrari zijn eerste pole position van dit seizoen, na Bahrein betekende dit de tweede pole position van het team van Ferrari. Vettel was ruim twee tienden sneller dan de Mercedes van Lewis Hamilton en Leclerc eindigde met zijn Ferrari als derde. Verstappen kwalificeerde zich verrassend genoeg als 11e, dit kwam doordat zijn snelle ronde in Q2 werd onderbroken door een crash HAAS-coureur Kevin Magnussen. Om door te gaan naar Q3 moet je bij de 10 snelste tijden zitten en dat zat hij dus net niet. Gasly kwalificeerde zich als vijfde op ruim acht tienden achter Vettel maar het meest verrassende was de vierde plek van Daniel Ricciardo en zijn Renault. Sinds zijn overstap van Red Bull naar Renault was dit de eerste keer dat hij zich hoger kwalificeerde dan een Red Bull, dit zorgde natuurlijk voor veel gelach in het Renault kamp aangezien de relatie tussen Red Bull Racing en Renault door de overstap van Red Bull naar Honda en Ricciardo naar Renault behoorlijk is afgekoeld. Mede door een nieuwe en verbeterde motor deden de teams met een Renault motor het goed, ze eindigde tijdens de kwalificatie op de 4e, 7e, 8e en 9e plek.

    De veelbesproken penalty voor Vettel

    Door de crash van Magnussen en een penalty voor Sainz mocht Verstappen starten op P9. Vettel deed het goed in zijn Ferrari en bleef de hele wedstrijd op kop liggen, echter had hij een moment waardoor hij van de baan raakte en volgens de wedstrijdleiding gevaarlijk de baan terug op kwam, waardoor hij een penalty kreeg. Hij kwam wel als eerste over de finish maar door de 5 seconden die daaraan werden opgeteld pakte lewis de overwinning, over deze penalty is na de race veel over gesproken en veel commentatoren en oud-coureurs spreken van een schande. Ferrari vocht deze penalty nog wel aan maar dit mocht niet baten. Verstappen eindigde uiteindelijk op de vijfde plaats, maar eindigde op bijna een minuut van de winnaar. Veel te veel voor een team die graag wilt winnen. Al het nieuws over de formule 1 vind je op GPToday.net