Een auto importeren uit het buitenland

    De Nederlandse automarkt 
    In Nederland is de vraag groot naar auto’s met relatief weinig kilometers op de teller en tussen de 4 en 9 jaar oud. Na de economische crisis zijn er minder nieuwe auto’s verkocht waardoor het aanbod op de tweedehandsmarkt ook geringer is. De consument blijkt vooral naar de kilometerstand te kijken, maar door het grote aantal leaseauto’s die al veel uren op de weg hebben doorgebracht, kan ook de zakelijke markt niet voldoen aan de vraag van de particulier. 
    Je hebt dus als consument een tijd op internet doorgebracht, verschillende websites voor occasions afgezocht maar steeds is precies die auto die je zocht, net voor je neus verdwenen… Wat te doen? 

    Vergoot je zoekgebied naar het buitenland 
    Vooral de markt van onze Oosterburen is groot, een auto importeren uit Duitsland kan dus een goede optie zijn. Hier zijn genoeg auto’s te vinden met weinig kilometers op de teller. Duitsers houden van luxe auto’s, waarvan de nieuwprijs al lager is dan in ons eigen land, en vaak worden de tweedehands modellen goed onderhouden.

    Natuurlijk is het slim met een aantal zaken rekening te houden, bijvoorbeeld of je onder de streep echt voordeliger uit bent. Importeren levert namelijk extra kosten op zoals verschuldigde BPM, eventuele reiskosten, RDW keuring en de kentekenplaat. Ook is het slim om een onafhankelijke aankoopkeuring te laten uitvoeren, kosten: rond de 200 euro.

    Er zijn gespecialiseerde bedrijven die kunnen helpen om de complete afhandeling te verzorgen met als mooiste resultaat de auto op Nederlands kenteken voor de deur. Hier hangt natuurlijk een prijskaartje aan, al is dit per bedrijf verschillend.

    Een andere zaak om als particulier rekening mee te houden zijn advertenties die te mooi lijken om waar te zijn. Even een kijkje nemen is in dit geval natuurlijk niet om de hoek, maar met een beetje geluk ben je duizenden euro’s goedkoper uit dan in Nederland!