Hoe werken Xenonkoplampen

    Als je ’s nachts hebt gereden en verschillende auto’s zijn je tegemoet gekomen, dan zul je gemerkt hebben dat niet alle autolampen hetzelfde zijn. Sommige stralen een meer gelige tint uit, terwijl andere een witte of zelfs blauw getinte gloed hebben en moderne auto’s hebben meestal een veel helderder licht dan oudere modellen. Dit komt allemaal door de lamp- en lenstechnologie van de fabrikant.

    Halogeenlampen

    Standaard halogeenlampen zijn het goedkoopst om te maken, maar hebben een kortere levensduur en ze zijn niet de helderste en geven het hierboven genoemde gelige licht af.

    Xenon-lampen

    Xenon (uitgesproken als zen-on) lijkt misschien een eigenaardige naam voor koplampen, maar het is afgeleid van het xenongas dat in elke gloeilamp wordt gebruikt, waardoor ze hun karakteristieke felle licht krijgen. Een boog van elektriciteit wordt door dit gas geleid en omdat er geen metalen gloeidraad is om warm te worden en uiteindelijk uitbrandt, wordt verwacht dat elke xenonlamp langer meegaat dan zijn halogeen-equivalent – soms voor de levensduur van de auto waarop hij is gemonteerd.

    Xenon-lampen (ook wel hoge-intensiteit-ontlading of HID genoemd) zijn duurder maar gaan langer mee, zijn veel helderder en geven een wit licht dat meer op daglicht lijkt. Omdat ze meer kosten, worden nog niet alle auto’s met deze lampen geleverd, bij de meeste automerken is het een extra waar de consument voor moet betalen. Ondanks deze extra kosten worden er wel steeds meer auto’s geleverd met deze verlichting.