Webshops

    Winkelen doen we tegenwoordig steeds meer online, dat is ook niet zo gek het is nou eenmaal gemakkelijker. Wees nou eens eerlijk voor jou zelf, jij winkelt toch ook veel liever vanuit de luie stoel. Zeker met het herfstige weer van bijvoorbeeld de afgelopen dagen blijf je liever binnen dan dat je er op uit trekt om te gaan shoppen. Na een dag werken heb je vaak ook geen zin om nog naar de stad te gaan om daar te gaan shoppen. Toch zal de offline wereld niet verdwijnen uit het straatbeeld en zullen winkels altijd blijven bestaan.

    Zeker voor grotere aankopen willen mensen veiligheid. Kleren willen bijvoorbeeld we liever eerst passen voordat we ze aanschaffen. De tastbaarheid van producten is een groot voordeel van het offline winkelen. Je kan producten dan ruiken voelen of zelfs proeven, echter is het wel zo dat herhalingsaankopen liever gedaan worden via het internet. Je weet dan immers al wat je in huis haalt en je hoeft er dus niet te veel moeite voor te doen. Veel grotere bedrijven hanteren daarom tegenwoordig een multi-channel strategie, dat wil zeggen dat ze meerdere verkoopkanalen hanteren. Ook raken online en offline steeds beter met elkaar verweven, modewinkel Score heeft bijvoorbeeld laatst bestelzuilen in zijn winkel geplaatst, waar men assortiment wat niet in de winkel te vinden valt kan bestellen en thuis kan laten bezorgen. De Bijenkorf experimenteert in een aantal filialen met extra informatie voor producten op smartphones. Men kan dan een QR-code scannen en krijgt dan een instructie/informatie filmpje te zien over het desbetreffende product.

    Ook de transport sector profiteert flink van de enorme groei van het online winkelen. Steeds meer bedrijven laten hun pakket verzenden via postbedrijven en dat heeft ook zo zijn voordeel voor deze gehavende sector. Door de pakketjes is PostNL gered, het enorme gat, wat door het steeds minder verzenden van brieven is ontstaan kan worden opgevangen omdat er steeds vaker een pakket versturen wordt. In Engeland is inmiddels de vraag naar bezorgers zo groot dat de pakketten steeds moeilijker verstuurd worden. In Amerika werkt men met een nieuw systeem om minder lucht te vervoeren. Omdat verpakkingen vaak een standaard maat zijn kan er dus onnodig veel volume vervoerd worden, daarom word de prijs daar tegenwoordig berekend op zowel volume als gewicht. Of deze twee problemen ook in de toekomst in ons land zullen voordoen is nog maar de vraag. Voorlopig is er op de korte termijn niks om ons zorgen over te maken, aldus een woordvoerder van UPC.